Een week zonder vlees

 

Ik zeg; een goed initiatief om een bepaalde cirkel te doorbreken. De cirkel van het “elke dag vlees eten”. Er zijn veel mensen die dagelijks vlees eten en er helemaal niet bij stil staan of dit wel goed is. Is vlees eten dan zo slecht? Nee, vlees eten is niet slecht, maar teveel vlees eten wel. Vlees bevat vet en dierlijke eiwitten wat goede bouwstoffen zijn voor het menselijk lichaam. Persoonlijk ben ik er voorstander van om deze bouwstoffen te nuttigen en niet alleen maar plantaardig te eten.

 

Zelf wilde ik graag meedoen aan een week zonder vlees om dit eens te ervaren. Een week zonder vlees houdt ook in: geen vis en geen kip. Zo gezegd, zo gedaan. Ik ben best creatief wat koken betreft, dus appeltje eitje. Afgelopen woensdag erg genoten van een plantaardig broodje burger op basis van kastanje champignons en linzen. Zelfs de kinderen vonden het heerlijk.

 

Maar nu komt het…. We hebben het (maar) 4 dagen volgehouden. Tsja, ik ben er heel eerlijk over. De reden was niet dat het niet lukte, maar meer omdat ik er toch niet helemaal achter sta. Ik vind de vegetarische vleesvervangers ronduit slecht. Niet qua smaak, maar wel qua ingrediënten. Jeetje zeg wat daar allemaal in zit. Ik schrok daar echt van!

Daarnaast vind ik de dierlijke eiwitten en vetten belangrijk voor mijn lijf en gezondheid. Ik sport fanatiek en heb een actief leven, dus vind dit zoals al eerder genoemd belangrijke bouwstoffen.

 

Persoonlijk vind ik variatie erg belangrijk; bv: 2 x per week vis, 2 x per week vlees, 2 x per week kip en 1 x vegetarisch (zonder vleesvervangers). Dit voorbeeld geldt voor het avondmaal. Op de boterham of in de salade kun je heel creatief zijn met andere producten die eiwitrijk en vetrijk zijn. Je hebt voor deze maaltijd niet perse vlees, vis of kip nodig. Uiteraard kun je dit beperkt toevoegen aan je lunch, maar niet dagelijks. Denk bijvoorbeeld aan een salade met gerookte wilde zalm. Erg rijk aan omega 3 vetten.

 

Daarnaast bestaat er nog een verschil tussen biologisch en niet-biologisch vlees en wilde zalm of “de meest verkrijgbare” zalm. Mijn voorkeur gaat uit naar biologisch en naar wilde zalm. Dit is weer een ander verhaal, maar niet onbelangrijk.

 

Een ander advies wat ik jullie mee wil geven is het volgende: blijf wat eten betreft dicht bij de natuur! Denk terug aan de oertijd. Wat at men toen? Hetgeen wat er groeide, rondliep en zwom. Denk hierbij aan; groente, fruit, planten, noten, vlees, vis en kip. Al dat bewerkte voedsel wat tegenwoordig verpakt te verkrijgen is bevat veelal belastende ingrediënten welke voor klachten kunnen zorgen. En dat willen we niet!

 

Wil je meer informatie over goede voeding en een juiste balans? Neem gerust vrijblijvend contact op!