De risico’s van blauw licht

Elke soort zichtbaar licht heeft een eigen golflengte, uitgedrukt in nanometers. Langere golflengte bezitten minder energie dan kortere golflengte. Het eveneens energetisch sterk geladen blauwe licht heeft een golflengte van 380-500 nm. Dit licht met deze korte golflengtes heeft een bewezen effect op de biologische klok en kan bij een overmaat te intensief inwerken op de ogen en huid. Netvliesschade en huidveroudering kan optreden.

De biologische klok kan verstoren omdat het blauwe licht de productie van het slaap hormoon melatonine remt.

Daarnaast kan het DNA in cellen beschadigen en kanker veroorzaken door dit type licht. Blootstelling aan openbare blauwe ledverlichting geeft een hoger risico op hormoonafhankelijke kankersoorten zoals prostaat- en borstkanker.

Uit de resultaten van een studie van het Barcelona Institute for Global Health blijkt dat de deelnemers die zijn blootgesteld aan hogere stralingsniveaus van blauw licht anderhalf keer meer kans hebben op de ontwikkeling van borstkanker en een twee keer hogere kans op de ontwikkeling van prostaatkanker.

Licht in deze frequentie range is te vinden in ledschermen en dito lampen in schijnwerpers en straatverlichting, xenon autolampen, bekend als HID lampen, smartphones met (am)oledtechnologie, oudere pc monitoren, laptops en tablets en in mindere mate afhankelijk van de beeldinstellingen, de tv.

Schade door het licht kan worden voorkomen door de eye saver-modes, ook wel nachtmodus of blauw licht-filter genoemd. Ook zijn er tegenwoordig blauwlicht-brillen of slaapbrillen in alle prijsklassen te krijgen en bestaan er speciale coatings voor bestaande brillenglazen. Regelmatig wegkijken van je scherm is ook verstandig. Kijk maximaal twintig seconden naar je beeldscherm en vervolgens 20 seconden in de verte. Daarnaast blijkt uit meerdere studies dat het kruid curcuma schade kan beperken. Ook het blauwe bosbesextract kan oogschade voorkomen. Verder kunnen orthomoleculaire supplementen als selenium, zink, chroom, vitamine A, B2, C, MSM en het aminozuur taurine nuttig zijn.